Strona główna | Mapa serwisu


Witamy! > :: OFERTA > Kurs na wychowawców kolonijnych

KURS DLA KANDYDATÓW NA WYCHOWAWCÓW PLACÓWEK WYPOCZYNKU DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

    Cele kursu

  • cel ogólny : Wszechstronne, profesjonalne przygotowanie osób pragnących pracować w placówkach wypoczynku dla dzieci i młodzieży do właściwych kontaktów z dziećmi, wykształcenie w nich umiejętności wychowawczyk, zdolności organizacyjnych i poczucia odpowiedzialności

  • cele operacyjne : W wyniku ukończenia kursu uczestnik powinien :

    a. posiadać wiedzę w zakresie organizacji placówki, zasad higieny, prawidłowości rozwojowych wychowanków i organizacji odpowiednich dla danego wieku zajęć

    b. znać aktualne przepisy regulujące wypoczynek dzieci i młodzieży

    c. odznaczać się odpowiedzialnością oraz umiejętnością kształtowania właściwych relacji międzyludzkich

    d. umieć udzielić pierwszej pomocy

    Program kursu


  1. Uczestnikami kursu mogą być osoby pełnoletnie ( ukończone 18 lat ), legitymujące się wykształceniem co najmniej średnim ( ewentualnie uczniowie ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych, którzy jedna mogą zostać zatrudnieni w charakterze wychowawców dopiero po ukończeniu szkoły ).

  2. Zajęcia prowadzone są zgodnie z planem nauczania i rozkładem treści kształcenia obejmującym zagadnienia zgodne z załącznikiem do Rozporządzenia MEN z dnia 19 lutego 1997. Zajęcia mają formę wykładów, warsztatów, ćwiczeń praktycznych oraz prac samodzielnych przygotowywanych w domu.

  3. Sprawdzanie efektów kształcenia odbywa się poprzez :

    • bieżące monitorowanie aktywności słuchaczy i stopnia opanowania niezbędnych umiejętności

    • kontrolę pisemnej pracy własnej ( z obszaru planowania i dokumentacji pracy wychowawcy )

    • test sprawdzający opanowanie wiadomości i umiejętności

Na zakończenie kursu słuchacze wypełniają karty ewaluacyjne

  1. Warunkiem uzyskania zaświadczenia o ukończeniu kursu jest :

    • 100 % frekwencja na zajęciach

    • aktywne uczestnictwo w warsztatach i ćwiczeniach praktycznych

    • poprawne wykonanie pisemnej pracy własnej

    • zaliczenie testu sprawdzającego co najmniej w 90 %

5. Uczestnicy kursu otrzymują zaświadczenia o jego ukończeniu, zgodnie ze wzorem

    Ministerstwa Edukacji, na życzenie – także w języku angielskim ( są honorowane na terenie Europy – np. W Wielkiej Brytanii ).


PROGRAM KURSU PRZYGOTOWAWCZEGO

lp

Treści kształcenia

Ilość godzin

uwagi

wykładów

ćwiczeń

1.

Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży :

Zestaw wszystkich przepisów mających związek z wypoczynkiem

podstawy prawne; ustawodawcza i kontrolna rola władz oświatowych

1

-------

formy wypoczynku i jego organizatorzy

1

-------

2.

Organizacja zajęć w placówce wypoczynku :


Przygotowania przed uruchomieniem placówki, struktura organizacyjna placówki, rada wychowawców; zespół norm obowiązujących uczestników i pracowników ( w tym regulamin uczestnika , kompetencje wychowawcy i kierownika)

1

1

m.in. karta obiektu, karta uczestnika kolonii / obozu

grupa jako zespół wychowawczy – rozkład dnia , organizacja życia

3.

Za co odpowiada wychowawca ? Podstawowe pojęcia pedagogiczne i metodyczne; najczęściej spotykane problemy wychowawcze ( kradzieże, wymuszenia, zaburzone zachowania bójki ); praca z dzieckiem niepełnosprawnym

2

-------


Planowanie pracy wychowawcy – opracowywanie planów wychowawczych grupy

2

1

Dokumentacja wychowawcy grupy ( w tym np. dziennik , kronika )

4.

Wychowanie fizyczne i sport

Cele i zadania wychowania fizycznego w placówkach masowych ( znaczenie dla zdrowia fizycznego, rozwoju emocjonalnego i kształtowania więzi społecznych ) ; ogólne zasady doboru form aktywności ruchowej do wieku i możliwości rozwojowych uczestników

1

--------


Pływanie – zasady organizacji i korzystania z kąpielisk; nauka pływania i zdobywanie karty pływackiej

--------


Gry i zabawy ruchowe jako najpowszechniejsza forma aktywności sportowej

2

2

1

Zajęcia na sali gimnas-tycznej

Gry zespołowe możliwe do prowadzenia w różnych warunkach lokalowych i terenowych

Elementy lekkoatletyki

Organizacja imprez sportowych dla całej placówki ( zawody i olimpiady sportowe, Dzień Sportu , współzawodnictwo indywidualne i grupowe )

-------


5.

Turystyka i krajoznawstwo

Definicja turystyki i krajoznawstwa. Rodzaje aktywności turystycznej i krajoznawczej możliwe do realizacji w placówkach masowych .

Turystyka kwalifikowana.


1

------


Cele turystyki i krajoznawstwa; jak kształtować wewnętrzną motywację do uprawiania turystyki; dokumentowanie aktywności turystycznej


1,5


Organizacja wycieczek pieszych, autokarowych i środkami komunikacji publicznej. Dokumentacja wycieczki.


1,5


Inne formy aktywności krajoznawczo – turystycznej ( biwak, gry terenowe )

1


6.

Zajęcia kulturalno – oświatowe , praktyczno – techniczne i społeczno - użyteczne

Cele i znaczenie zajęć kulturalno – oświatowych ; miejsce w dziennym rozkładzie zajęć; dobór form i treści w zależności od wieku i poziomu rozwoju uczestników ; zajęcia twórcze. Organizacja imprez kulturalnych dla placówki oraz dla środowiska ( przykłady działań : ogniska, konkursy, wystawy, teatrzyki )

1

-----


Zajęcia muzyczne – nauka piosenek, zabawy ruchowe przy muzyce i śpiewie, organizacja „dyskoteki”

-----

2

Zajęcia na małej sali gimnastycz-nej

Gry i zabawy świetlicowe – ich rola wychowawcza i terapeutyczna ( przykłady zabaw stosowanych w celu zapoznania się uczestników ze sobą oraz przy konieczności rozwiązywania różnych problemach wychowawczych )

-----

2


Wychowawcze znaczenie prac społeczno użytecznych i ich miejsce w planie pracy wychowawczej oraz w dziennym rozkładzie dnia

1

-----


Przykłady prac społeczno – użytecznych w zależności od wieku uczestników ( samoobsługa oraz pomoc młodszym kolegom ew. pomoc niepełnosprawnym, dyżury i inne zadania / prace na rzecz placówki, poznanie środowiska i prace na jego rzecz : porządki, opieka nad zielenią, grobami, zabytkami itp.)

1

-----


Zadania wychowawcze i rozwojowe zajęć praktyczno – technicznych; znaczenie aktywności manualnej dla rozwoju dzieci oraz wykorzystanie efektów prac w życiu placówki

1



Przykłady prac możliwych do wykonania z uczestnikami w różnym wieku ( z wykorzystaniem najprostszych materiałów i środków )


1


7.

Bezpieczeństwo życia i zdrowia


Przepisy dotyczące bezpieczeństwa; kto odpowiada za bezpieczeństwo w placówce ?

1

---------

* zasady bez-pieczeństwa są omawiane w każdym dziale ( np.dot.pływa-nia,turystyki podróży,środkami lokomocji )


Czystość i higiena – osobista, otoczenia, żywności

1

---------



Pierwsza pomoc przedmedyczna – podstawowe wiadomości i umiejętności

2

3


RAZEM

18

18


36 godzin


Terminy kursu

1. Czechowice – Dziedzice – początek 29 maja 2009 ( zapisy już zamknięte )


2. Gliwice – początek 1 czerwca 2009 godz. 16.00; zapisy ( telefonicznie ) i wpłaty zaliczki na konto ( 50,00 złotych ) - do dnia 30 maja 2009


Cena


grupa szkolących się

cena

uczniowie i studenci

100

inne osoby

120


Wpłaty na konto:

ING BANK ŚLĄSKI 11 1050 1298 1000 0090 6352 7650

ARCEL - usługi edukacyjne || 2008

kursy językowe | doskonalenie zawodowe nauczycieli | Matura - kursy | Egzamin gimnazjalny