Cele kursu cel ogólny : Wszechstronne, profesjonalne przygotowanie osób pragnących pracować w placówkach wypoczynku dla dzieci i młodzieży do właściwych kontaktów z dziećmi, wykształcenie w nich umiejętności wychowawczyk, zdolności organizacyjnych i poczucia odpowiedzialności cele operacyjne : W wyniku ukończenia kursu uczestnik powinien : a. posiadać wiedzę w zakresie organizacji placówki, zasad higieny, prawidłowości rozwojowych wychowanków i organizacji odpowiednich dla danego wieku zajęć b. znać aktualne przepisy regulujące wypoczynek dzieci i młodzieży c. odznaczać się odpowiedzialnością oraz umiejętnością kształtowania właściwych relacji międzyludzkich d. umieć udzielić pierwszej pomocy Program kursu Uczestnikami kursu mogą być osoby pełnoletnie ( ukończone 18 lat ), legitymujące się wykształceniem co najmniej średnim ( ewentualnie uczniowie ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych, którzy jedna mogą zostać zatrudnieni w charakterze wychowawców dopiero po ukończeniu szkoły ). Zajęcia prowadzone są zgodnie z planem nauczania i rozkładem treści kształcenia obejmującym zagadnienia zgodne z załącznikiem do Rozporządzenia MEN z dnia 19 lutego 1997. Zajęcia mają formę wykładów, warsztatów, ćwiczeń praktycznych oraz prac samodzielnych przygotowywanych w domu. Sprawdzanie efektów kształcenia odbywa się poprzez : bieżące monitorowanie aktywności słuchaczy i stopnia opanowania niezbędnych umiejętności kontrolę pisemnej pracy własnej ( z obszaru planowania i dokumentacji pracy wychowawcy ) test sprawdzający opanowanie wiadomości i umiejętności
Na zakończenie kursu słuchacze wypełniają karty ewaluacyjne Warunkiem uzyskania zaświadczenia o ukończeniu kursu jest : 100 % frekwencja na zajęciach aktywne uczestnictwo w warsztatach i ćwiczeniach praktycznych poprawne wykonanie pisemnej pracy własnej zaliczenie testu sprawdzającego co najmniej w 90 %
5. Uczestnicy kursu otrzymują zaświadczenia o jego ukończeniu, zgodnie ze wzorem Ministerstwa Edukacji, na życzenie – także w języku angielskim ( są honorowane na terenie Europy – np. W Wielkiej Brytanii ). PROGRAM KURSU PRZYGOTOWAWCZEGO lp | Treści kształcenia | Ilość godzin | uwagi | wykładów | ćwiczeń | 1. | Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży : | Zestaw wszystkich przepisów mających związek z wypoczynkiem | podstawy prawne; ustawodawcza i kontrolna rola władz oświatowych | 1 | ------- | formy wypoczynku i jego organizatorzy | 1 | ------- | 2. | Organizacja zajęć w placówce wypoczynku : | | Przygotowania przed uruchomieniem placówki, struktura organizacyjna placówki, rada wychowawców; zespół norm obowiązujących uczestników i pracowników ( w tym regulamin uczestnika , kompetencje wychowawcy i kierownika) | 1 | 1 | m.in. karta obiektu, karta uczestnika kolonii / obozu | grupa jako zespół wychowawczy – rozkład dnia , organizacja życia | 3. | Za co odpowiada wychowawca ? Podstawowe pojęcia pedagogiczne i metodyczne; najczęściej spotykane problemy wychowawcze ( kradzieże, wymuszenia, zaburzone zachowania bójki ); praca z dzieckiem niepełnosprawnym | 2 | ------- | | Planowanie pracy wychowawcy – opracowywanie planów wychowawczych grupy | 2 | 1 | | Dokumentacja wychowawcy grupy ( w tym np. dziennik , kronika ) | 4. | Wychowanie fizyczne i sport | Cele i zadania wychowania fizycznego w placówkach masowych ( znaczenie dla zdrowia fizycznego, rozwoju emocjonalnego i kształtowania więzi społecznych ) ; ogólne zasady doboru form aktywności ruchowej do wieku i możliwości rozwojowych uczestników | 1 | -------- | | Pływanie – zasady organizacji i korzystania z kąpielisk; nauka pływania i zdobywanie karty pływackiej | -------- | | Gry i zabawy ruchowe jako najpowszechniejsza forma aktywności sportowej | | Zajęcia na sali gimnas-tycznej | Gry zespołowe możliwe do prowadzenia w różnych warunkach lokalowych i terenowych | Elementy lekkoatletyki | Organizacja imprez sportowych dla całej placówki ( zawody i olimpiady sportowe, Dzień Sportu , współzawodnictwo indywidualne i grupowe ) | ------- | | 5. | Turystyka i krajoznawstwo | Definicja turystyki i krajoznawstwa. Rodzaje aktywności turystycznej i krajoznawczej możliwe do realizacji w placówkach masowych . Turystyka kwalifikowana. | 1 | ------ | | Cele turystyki i krajoznawstwa; jak kształtować wewnętrzną motywację do uprawiania turystyki; dokumentowanie aktywności turystycznej | 1,5 | | Organizacja wycieczek pieszych, autokarowych i środkami komunikacji publicznej. Dokumentacja wycieczki. | 1,5 | | Inne formy aktywności krajoznawczo – turystycznej ( biwak, gry terenowe ) | 1 | | 6. | Zajęcia kulturalno – oświatowe , praktyczno – techniczne i społeczno - użyteczne | Cele i znaczenie zajęć kulturalno – oświatowych ; miejsce w dziennym rozkładzie zajęć; dobór form i treści w zależności od wieku i poziomu rozwoju uczestników ; zajęcia twórcze. Organizacja imprez kulturalnych dla placówki oraz dla środowiska ( przykłady działań : ogniska, konkursy, wystawy, teatrzyki ) | 1 | ----- | | Zajęcia muzyczne – nauka piosenek, zabawy ruchowe przy muzyce i śpiewie, organizacja „dyskoteki” | ----- | 2 | Zajęcia na małej sali gimnastycz-nej | Gry i zabawy świetlicowe – ich rola wychowawcza i terapeutyczna ( przykłady zabaw stosowanych w celu zapoznania się uczestników ze sobą oraz przy konieczności rozwiązywania różnych problemach wychowawczych ) | ----- | 2 | | Wychowawcze znaczenie prac społeczno użytecznych i ich miejsce w planie pracy wychowawczej oraz w dziennym rozkładzie dnia | 1 | ----- | | Przykłady prac społeczno – użytecznych w zależności od wieku uczestników ( samoobsługa oraz pomoc młodszym kolegom ew. pomoc niepełnosprawnym, dyżury i inne zadania / prace na rzecz placówki, poznanie środowiska i prace na jego rzecz : porządki, opieka nad zielenią, grobami, zabytkami itp.) | 1 | ----- | | Zadania wychowawcze i rozwojowe zajęć praktyczno – technicznych; znaczenie aktywności manualnej dla rozwoju dzieci oraz wykorzystanie efektów prac w życiu placówki | 1 | | | Przykłady prac możliwych do wykonania z uczestnikami w różnym wieku ( z wykorzystaniem najprostszych materiałów i środków ) | | 1 | | 7. | Bezpieczeństwo życia i zdrowia | | Przepisy dotyczące bezpieczeństwa; kto odpowiada za bezpieczeństwo w placówce ? | 1 | --------- | * zasady bez-pieczeństwa są omawiane w każdym dziale ( np.dot.pływa-nia,turystyki podróży,środkami lokomocji ) | | Czystość i higiena – osobista, otoczenia, żywności | 1 | --------- | | | Pierwsza pomoc przedmedyczna – podstawowe wiadomości i umiejętności | 2 | 3 | | RAZEM | 18 | 18 | | | 36 godzin | Terminy kursu 1. Czechowice – Dziedzice – początek 29 maja 2009 ( zapisy już zamknięte ) 2. Gliwice – początek 1 czerwca 2009 godz. 16.00; zapisy ( telefonicznie ) i wpłaty zaliczki na konto ( 50,00 złotych ) - do dnia 30 maja 2009 Cena grupa szkolących się | cena | uczniowie i studenci | 100 | inne osoby | 120 | Wpłaty na konto: ING BANK ŚLĄSKI 11 1050 1298 1000 0090 6352 7650 |